Usmernenie k obsahu a organizácii vzdelávania žiakov základných škôl počas mimoriadneho prerušenia školského vyučovania
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu vydalo 28. apríla 2020 Usmernenie
k obsahu a organizácii vzdelávania žiakov základných škôl počas mimoriadneho
prerušenia školského vyučovania v školách v školskom roku 2019/2020. Jeho súčasťou
je aj materiál Štátneho pedagogického ústavu s názvom Obsah vzdelávania v ZŠ počas
mimoriadneho prerušenia vyučovania v školách (v prílohe).
1. Vymedzenie vzdelávacích obsahov
1.1 V období mimoriadneho prerušenia školského vyučovania v školách v školskom roku
2019/2020 sa obsah vzdelávania vymedzuje tak, že sa určujú:
Hlavné vzdelávacie oblasti, medzi ktoré patria:
- Jazyk a komunikácia
- Matematika a práca s informáciami
- Človek a spoločnosť
- Človek a príroda
Komplementárne vzdelávacie oblasti, medzi ktoré patria:
- Človek a hodnoty
- Človek a svet práce
- Umenie a kultúra
- Zdravie a pohyb
Všetky vzdelávacie oblasti sú vyjadrené prostredníctvom vyučovacích predmetov,
obsiahnutých v rámcových učebných plánoch pre základné školy.
1.2 Vymedzenie vzdelávacích oblastí na hlavné a komplementárne nevypovedá o hodnote
predmetov v rámci všeobecného vzdelávania. Rozdelenie zohľadňuje povahu predmetov
a možnosti súčasnej organizácie vzdelávania v domácom prostredí. V dennom
vzdelávacom režime žiakov majú obe skupiny vzdelávacích oblastí vyvážené zastúpenie,
odlišuje sa však spôsob zadávania vzdelávacích aktivít, ako je uvedené v bode 1.6.
1.3 Hlavné vzdelávacie oblasti sa plánujú ako vzdelávacie aktivity, na ktoré sa
vzťahuje odporúčané časové vymedzenie indikatívnej záťaže v rámci dištančného
vzdelávania žiakov uvedené v bode 4.2.
1.4 Obsah komplementárnych vzdelávacích oblastí sa odporúča využívať ako doplnkové
aktivity nad rámec indikatívneho času vzdelávacej záťaže, prípadne sa
môže integrovať do obsahu hlavných vzdelávacích oblastí (napríklad témy z oblasti Človek a
svet práce sa môžu integrovať s témami z oblasti Človek a príroda, témy zo vzdelávacej
oblasti Človek a hodnoty sa integrujú s témami vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť).
1.5 Vyučovacie predmety, ktoré sú v základnej škole vyučované v rámci voliteľných
(disponibilných) hodín, sa do vzdelávacích aktivít zaraďujú podľa zváženia základnej školy.
Ak voliteľné (disponibilné) hodiny prehlbujú obsahy predmetov hlavných vzdelávacích
oblastí, nie je potrebné ich v rámci dištančného vzdelávania vyučovať. Ak ide o druhý cudzí
jazyk, o jeho vyučovaní počas dištančného vzdelávania rozhodne základná škola.
1.6 Zadania pre žiakov na vypracovanie úloh, ktoré sa zo strany učiteľov vyhodnocujú, sa
viažu výlučne na hlavné vzdelávacie oblasti. Pre aktivity z komplementárnych vzdelávacích
oblastí sa žiakom neurčujú zadania, ktoré musia žiaci plniť povinne.
1.7 V období mimoriadneho prerušenia školského vyučovania v školách v školskom roku
2019/2020 sa všetky vyučovacie predmety, ktoré podľa rámcových učebných plánov pre
základné školy patria do vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, zameriavajú najmä
na podporu čitateľskej gramotnosti, rozvoj jazykových kompetencií a komunikačné
ciele.
1.8 Vo vzdelávacej oblasti Matematika a práca s informáciami sa pozornosť venuje najmä
vyučovaciemu predmetu matematika. Obsah vyučovania predmetu informatika sa môže
zaraďovať ako súčasť komplementárnych vzdelávacích oblastí alebo sa môže integrovať do
obsahu hlavných vzdelávacích oblastí v prípade, ak žiaci majú v rámci vzdelávania v
domácom prostredí možnosť využívať informačno-komunikačné technológie.
1.9 Vo vzdelávacích oblastiach Človek a spoločnosť a Človek a príroda sa odporúča, aby
vzdelávacie aktivity boli koncipované tak, že sa využijú prirodzené väzby medzi obsahmi
predmetov z príslušnej vzdelávacej oblasti.
2. Práca s učivom
2.1 Pri plánovaní obsahu vzdelávania v hlavných vzdelávacích oblastiach sa odporúča
sústrediť sa na ťažiskové učivo daného ročníka a učivo, ktoré je nevyhnutnou
podmienkou porozumenia učiva v nasledujúcom ročníku. Vzhľadom na mimoriadne
prerušenie vyučovania v školách sa neočakáva, že si žiaci osvoja všetko predpísané
učivo vyplývajúce z vymedzených ročníkových výkonových štandardov štátnych
vzdelávacích programov.
2.2 Štátny pedagogický ústav poskytne ku každej vzdelávacej oblasti odporučený výber tém
ťažiskového učiva, ktorý tvorí prílohu tohto usmernenia. Pokiaľ učitelia tieto témy so
žiakmi už absolvovali, v zostávajúcich týždňoch sa budú zameriavať naich prehlbovanie
a opakovanie a rozvíjanie komplexných nadpredmetových kompetencií žiakov. Pokiaľ ich so
žiakmi neabsolvovali, odporúča sa tieto témy zaradiť ako nové učivo iba v prípade, ak to
podmienky umožňujú (t. j. ak sú učitelia v on-line spojení so všetkými žiakmi). V opačnom
prípade je potrebné prezentáciu nového učiva v rámci hlavných vzdelávacích
oblastí minimalizovať a sústrediť sa na opakovanie, upevňovanie a prehlbovanie už
prebraného učiva. Pred koncom školského roka 2019/2020 bude vydané usmernenie, ako sa s
potenciálnou nerovnomernosťou v osvojenom učive vysporiadať v priebehu nasledujúceho
školského roka.
2.3 V rámci dištančného vzdelávania sa na výučbu špecifických vyučovacích predmetov
vzdelávacej oblasti Špeciálnopedagogická podpora, ktorá je určená žiakom so zdravotným
znevýhodnením, učivo nevymedzuje. Pedagogickí zamestnanci, ktorí v rámci dištančného
vzdelávania vzdelávajú žiaka so zdravotným znevýhodnením, zohľadňujú jeho individuálne
špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby. Prioritou je upevňovanie a prehlbovanie
nadobudnutých schopností, zručností a návykov žiakov.
2.4 Na výučbu žiakov s mentálnym postihnutím a viacnásobným postihnutím
s mentálnym postihnutím sa učivo nevymedzuje. Pedagógovia, ktorí v rámci dištančného
vzdelávania vzdelávajú žiakov s mentálnym postihnutím, sa podľa možností zameriavajú
predovšetkým na opakovanie a utvrdenie prebraného učiva.
3. Organizácia vzdelávacích aktivít
3.1 Počas mimoriadneho prerušenia školského vyučovania v školách sa vzdelávanie
realizuje dištančnou formou, ktorej konkrétnu podobu si základná škola zvolí podľa
podmienok jej žiakov a pedagogických zamestnancov (využívanie on-line platforiem,
telefonickej komunikácie, poštovej komunikácie alebo inej formy doručovania a prijímania
úloh a zadaní žiakom). Základná škola podľa dostupných možností zabezpečí prístup
všetkých žiakov ku vzdelávaniu aj v čase mimoriadneho prerušenia školského vyučovania v
školách, rešpektujúc opatrenia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky pri
ohrození verejného zdravia.
3.2 Za odporúčanú organizáciu vzdelávania na úrovni základných škôl sa považuje týždenný
rozvrh založený na striedaní jednotlivých vzdelávacích oblastí s príslušnými vyučovacími
predmetmi, zostavený podľa podmienok a možností školy.
3.3 Týždenný rozvrh zostavuje triedny učiteľ, ktorý zároveň koordinuje distribúciu
vzdelávacích aktivít žiakom a ich zákonným zástupcom.
3.4 Pre prvé štyri ročníky sa odporúča v rámci jedného dňa kombinovať dve hlavné
vzdelávacie oblasti, pričom vzdelávacia oblasť Jazyk a komunikácia by mala mať
každodenné zastúpenie.
3.5 Vo vyšších ročníkoch (od piateho do deviateho ročníka) sa odporúča pre každý deň
v týždni určiť samostatne jednu z hlavných vzdelávacích oblastí alebo kombinovať dve
vzdelávacie oblasti.
3.6 Aktivity z komplementárnych vzdelávacích oblastí sa odporúča organizovať tak, aby boli
súčasťou denného programu žiakov nad rámec času indikatívnej týždennej vzdelávacej
záťaže.
3.7 Pokiaľ je vyučovanie založené na využívaní on-line platforiem, odporúča sa, aby sa úlohy
a aktivity z hlavných vzdelávacích oblastí posielali žiakom jedenkrát denne
v dohodnutom čase (optimálne v rozmedzí medzi 8:00 – 16:00). Ak nie je vyučovanie
založené na využívaní on-line platforiem, doručovanie úloh, materiálov a aktivít žiakom sa
určí na jeden deň v týždni.
3.8 Námety a aktivity pre komplementárne vzdelávacie oblasti sa odporúča posielať
jedenkrát v týždni, pričom sa zohľadňuje skutočnosť, že prostredníctvom nich sa zabezpečuje
vyrovnanosť a vyváženosť denných aktivít žiakov.
3.9 Odporúča sa, aby jednotliví pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci mali
vyhradený čas na konzultácie (telefonické, on-line) so žiakmi a ich zákonnými zástupcami.
4. Indikatívna týždenná záťaž žiakov základných škôl pri dištančnom vzdelávaní
4.1 Indikatívna záťaž žiakov počas dištančného vzdelávania v sebe zahŕňa všetky povinné
vzdelávacie aktivity žiakov(čas, strávený on-line vyučovaním, resp. inou formou
vyučovania; čas, potrebný na vypracovanie úloh, ktoré sú zadávané či distribuované žiakom
počas on-line vyučovania, telefonicky, e-mailom alebo v papierovej forme; čas, strávený
samoštúdiom).
4.2 V jednotlivých ročníkoch základnej školy sa vzdelávanie pre všetky hlavné vzdelávacie
oblasti plánuje tak, aby bol dodržaný tento rozpis indikatívnej týždennej záťaže žiakov:
Ročník Rozsah hodín výučby
1. – 3. 5 – 8 h/týždenne
4. – 5. 8 – 10 h/týždenne
6. – 7. 10 – 15 h/týždenne
8. – 9. 12 – 15 h/týždenne
4.3 Do indikatívnej záťaže nie je započítaný čas, ktorý žiaci venujú aktivitám vymedzeným
v rámci komplementárnych vzdelávacích oblastí. Komplementárne vzdelávacie aktivity sú
plánované tak, aby pre žiakov neboli záťažou.
5. Komplexnosť vzdelávacích aktivít
5.1 Čas venovaný hlavným a komplementárnym vzdelávacím oblastiam plní hlavnú funkciu
výchovy a vzdelávania poskytovaného školským systémom. Do dištančného vzdelávania sa
v súčasnom režime nezaraďuje plnenie výchovných programov mimoškolského
vzdelávania zabezpečovaného školskými klubmi detí.
5.2 Pedagogickí zamestnanci školských klubov detí, pedagogickí asistenti, školskí špeciálni
pedagógovia, školskí logopédi a odborní zamestnanci, pôsobiaci na základnej škole majú byť
súčasťou „učiteľských tímov“ pripravujúcich komplexné východiská na zabezpečenie
vzdelávacích aktivít žiakov počas dištančného vzdelávania. Môžu byť tiež tímovými učiteľmi
(pomocnými učiteľmi) a podporiť učiteľa, koordinujúceho vzdelávanie žiakov v jednej triede
pri tvorbe rozvrhu a distribuovaní materiálov pre žiakov.
5.3 Školskí špeciálni pedagógovia, pedagogickí asistenti a odborní zamestnanci zároveň
poskytujú podporu a asistenciu učiteľom a zákonným zástupcom žiakov pri prispôsobovaní
vzdelávacích aktivít individuálnym a špeciálnym výchovno-vzdelávacím potrebám žiakov, pri
tvorbe alebo úprave učebných materiálov. V spolupráci so školskými zariadeniami
výchovného poradenstva a prevencie zabezpečujú dostupnosť kompenzačných pomôcok
hlavne pre žiakov so zdravotným postihnutím a žiakov s vývinovými poruchami učenia. Ide
len o také kompenzačné pomôcky a postupy, na ktoré bol žiak počas školského roka
zvyknutý.
6. Vyhodnocovanie vzdelávania
6.1 Hodnotenie žiakov sa realizuje v súlade s Usmernením na hodnotenie žiakov základných
škôl v čase mimoriadnej situácie, spôsobenej prerušením vyučovania v školách v školskom
roku 2019/2020.
6.2 Riaditeľ základnej školy zabezpečí základnú evidenciu a uchovanie informácií o
organizácii a realizácii dištančného vzdelávania v jednotlivých triedach, aby sa na ich základe
dali vykonať opatrenia pre pokračovanie vzdelávania v nasledujúcom školskom roku.
Hlavnou súčasťou tejto evidencie sú správy predmetových komisií a metodických združení
o výsledkoch výchovno-vzdelávacieho procesu v hlavných vzdelávacích oblastiach
v jednotlivých triedach.
6.3 Riaditeľ školy zabezpečí, aby súčasťou evidencie o realizácii dištančného vzdelávania boli
aj individuálne vzdelávacie programy žiakov so zdravotným znevýhodnením, ktorí sa
vzdelávajú v školskej integrácii v prípade, že došlo k ich zásadnej úprave.
6.4 Najneskôr do 31. augusta 2020 riaditeľ základnej školy vypracuje stručnú písomnú
správu o realizácii školského vzdelávacieho programu počas mimoriadneho prerušenia
školského vyučovania. Správa bude obsahovať opis zmien, ktoré nastali v dôsledku
mimoriadnej situácie, vrátane informácií o organizácii vzdelávania, jeho obsahu a spôsobe
hodnotenia žiakov v jednotlivých predmetoch. So správou následne oboznámi Radu školy.
Správa bude priložená k Správe o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch
a podmienkach za školský rok